Dårlig samvittighed? Mine erfaringer og tips

Dårlig samvittighed og mine tips til at overkomme den

Ja, dårlig samvittighed lider jeg til tider alvorligt af! Det fornemmer jeg mange af os gør? Den kan vise sig på mange irriterende måder, men det er især, hvis jeg har planlagt noget, og jeg ikke får overholdt mit eget skema, at det opstår.

Jeg elsker struktur, skemalagte planer og to-do-lists, da jeg på den måde føler jeg har styr mit liv og når en helt masse. På den anden side er det min forbandelse, for hvis jeg en dag ikke helt er oplagt, når jeg måske ikke halvdelen af dagens optimistiske planer, og så kommer den dårlige samvittighed snigende.

Jeg føler seriøst, jeg skuffer mig selv, hvilket er fuldstændig latterligt. Det kan være, når jeg ikke er på forkant med mit arbejde, som planlagt, når jeg ikke kommer til yoga, som jeg burde, eller ikke har nok kvalitetstid med dem, jeg holder af. You get the point. Et eller andet sted burde det ikke påvirke min dag eller humør, men det gør det.


Sådan forsøger jeg at håndtere dårlig samvittighed og mine erfaringer


HELDIGVIS er jeg blevet bedre til at anerkende og håndtere følelsen, og de erfaringer kan I måske bruge til noget, når I endnu engang slår jer selv oven i hovedet, fordi I ikke har levet op til egne krav.

1. Jeg forsøger at være mindre ambitiøs. Dvs. jeg overbooker ikke længere mit skema, og jeg har plads til pauser. Hvis jeg når mere end planlagt, og har overskud, er det fint, men hvis jeg ikke gør, er det også helt okay.

2. Jeg anerkender, at jeg ikke er et supermenneske og at jeg ikke kan nå ALT. Det er faktisk ganske rart at bryde rammerne og gøre noget andet end man plejer.

3. Jeg giver mig selv pauser, når jeg har behov. I går var jeg uoplagt fra morgenstunden. Hele ugen har været et kaos af jobs, møder, blogarbejde, praktiske ting, planlægning og koordinering. Derfor var jeg HELT mast fredag og havde mest af alt lyst til at ligge under dynen hele dagen. Så snart jeg havde mulighed tog jeg hjem, lavede verdens største kop kaffe og anerkendte min hjerne var træt. Det var ganske rart, at tillade sig selv bare at være i nogle timer.

4. Jeg er også blevet bedre til at forstå, jeg ikke kan det hele. Bare fordi jeg har en blog, er jeg ikke nødvendigvis god til alt, der har en relation til mit erhverv. Jeg har stærke og svage sider, som alle andre, og jeg bliver mere og mere tilpas med det.

5. Jeg arbejder med at tænke “jeg har lyst til” frem for “jeg burde”.. Sjovt nok øges livskvaliteten betydeligt, når man lever ud fra præmissen, at man kun skal bruge tid på ting man har lyst til. Prøv at gør det en hel uge, så vidt muligt, og mærk efter, hvad det faktisk ændrer for dig. Ofte er det små ting, der gør forskellen.

6. Jeg taler pænere til mig selv. Det er helt klart noget yoga bl.a. har lært mig, hvor man fokuserer på kærligheden til sig selv. Det lyder langhåret, men det er faktisk ganske simpelt. Du er din egen bedste ven. Hvordan behandler du dine venner og hvad vil du råde dem til, hvis de konstant var efter sig selv?

7. Inspireret af én af de mest lærende bøger, “Nuets kraft”, kan det være ganske sundt at fokusere på øjeblikket nu og her. Ikke dét, der skete i går, og heller ikke det du skal nå i næste uge. Bekymringer er der nok af, og hvis du spørger mig, fylder de ALT for meget. Livet er for kort til at bekymre sig eller stresse over alt det man ikke når eller som kan gå galt. Det er selvfølgelig nemmere sagt end gjort, men ofte er bekymringerne alligevel unødvendige. Derfor kan man øve sig i at lade dem forbipassere, når de dukker op.

8. Ros er ganske rart, især, hvis det kommer fra én selv. Hvad har jeg gjort godt i dag? Hvad skal jeg huske fra dagen i dag, som kan sprede positive tanker? Hvis jeg hele tiden fokuserer på det, jeg ikke gør godt nok, projekterer jeg det over på min familie og omgangskreds. Jeg ved ikke med jer, men jeg gider faktisk ikke være hende, der spreder negative tanker og dræner andre. Det kan være svært, da man nemt kan komme til at brokke sig uden at tænke over det. Det gør jeg også selv, men der kommer sjældent noget godt ud af det.

Kan I også være hårde ved jer selv og opleve dårlig samvittighed? Hvordan forsøger I at overkomme den?


P.S Husk også at følge med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke, min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag samt Snapchat (danica_chloe), hvor I virkelig kommer tæt på.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Translate