Stockholm guide: 24 timer i det svenske + de BEDSTE tips

Stockholm guide: 24 timer i det svenske + de BEDSTE tips 1

Endelig fik jeg den lavet. Min Stockholm guide. Her små tre uger efter mine 24 timer i Stockholm, tænkte jeg det var tid til en lille guide.

Selvom jeg brugte alt for kort tid i den skønne by, nåede jeg alligevel at få et godt overblik og spise mig igennem nogle af de mange lækre steder, som der ligger placeret rundt omkring i byen. Det håber jeg også min Stockholm guide vidner om?

Jeg var afsted på pressetur arrangeret af HomeAway, sammen med bl.a. hende her, hvor vi heldigvis havde lidt tid til at nyde byen på egen hånd.

STOCKHOLM GUIDE OG MINE ALLERBEDSTE TIPS TIL DEN SVENSKE HOVEDSTAD

Hele onsdagen blev tilbragt i Arlanda lufthavn, og fra onsdag aften til torsdag kl. 17 havde vi ingen andre planer end at lære Stockholm bedre at kende. Det er jeg så ufattelig glad for vi prioriterede, da jeg aldrig havde været der før, og det er der tilmed kommet den her Stockholm guide ud af.

LÆS OGSÅ:

DERFOR VAR JEG I STOCKHOLM

FLY, HOTEL OG TRANSPORT

Vi fløj med SAS begge veje via MOMONDO, og det kan altså gøres ret så billigt. Især, når man kun har håndbagage med, som jeg havde. Turen tager lige knap en time, hvilket er til at overskue.

SKAL DU TIL GØTEBORG ELLER MALMØ? SÅ FIND MIN GØTEBORG GUIDE HER OG MIN MALMØ GUIDE HER

Fra selve Arlanda lufthavn er der ca. en halv time ind til byen. Vi tog en taxa begge veje, men det kan bedre betale sig økonomisk at tage Arlanda Express, som alligevel når frem på samme tid, hvis ikke hurtigere.

Hvis man skal bruge et transportmiddel inde i byen, er det både muligt at gøre brug af Taxa, Uber eller offentlig transport. Vi gik dog alle steder hen og havde derfor kun brug for det frem og tilbage til hotellet + lufthavnen.

Vi boede på Asplund Hotel Appartments lidt uden for Stockholm. Det var nogle vildt pæne lejligheder med alt, hvad man havde brug for + en virkelig god morgenmad. Jeg foretrækker dog personligt at bo i gåafstand til centrum, men hvis man er flere afsted kan det sagtens betale sig, da man får en hel lejlighed med stue, køkken etc.

SEVÆRDIGHEDER OG OMRÅDER, DU SKAL BESØGE – STOCKHOLM GUIDE

Stockholm bugner af fine og billedevenlige områder. På mange måder minder det lidt om København, bare med meget mere vand og flere pæne bygninger. Alt er så majestætisk og det elsker jeg. Jo ældre byen er, des bedre.

Gamla Stan

Gamla Stan er seriøst det hyggeligste område i Stockholm. Området er fyldt med små gader, høje bygninger helt tæt op ad hinanden, små unika forretninger og masser af byliv. Jeg forstår godt, hvorfor det er et af de mest populære områder i Stockholm.

Det er også her Kungliga Slottet er placeret, hvis man vil have lidt royalt ind under huden. Slottet er den officielle residens for den svenske regent, og man kan både besøge museet og komme helt tæt på. Vi nød det hele udefra, da slottet ligger ned til vandet med den skønneste udsigt.

Tag en kanalrundfart

Vi nåede det desværre ikke, men hvis vi havde haft bedre tid havde vi hoppet ombord på en af de mange både, der sejler rundt. Det er en rigtig god måde at se Stockholm på og endda på afslappet vis. Stockholm har vand alle vegne, så det er virkelig muligt se byen på tæt hold fra båden.

Södermalm

Endnu en virkelig hyggelig bydel i Stockholm, som vi brugte nogle timer i. Södermalm er fyldt med farverige gamle bygninger og er et af de mere hippe områder. Lidt ala Nørrebro, men så alligevel ikke. Bydelen huser smarte museer, vintagebutikker, cool mennesker og lækre spisesteder.

Stockholm guide

Hvis du kommer på de kanter, så kig forbi Fotografiska, der er et rent fotomuseum. De skifter løbende udstillingerne ud, så der er god variation. Det bedste er næsten caféen oppe i toppen med udsigt udover vandet. Husk også at besøge deres lille shop, der sælger et hav af fine fotobøger og kontorartikler.

Lej nogle cykler og se byen på en behagelig måde

Ligesom i København er det muligt at leje cykler, så man kan se byen, mens man drøner rundt på to hjul. Vi overvejede det kort, men havde ikke nok tid. Det er dog klart noget, jeg vil gøre en anden god gang.

Östermalm

Östermalm er placeret i indre by med masser af kendte butikker, spisesteder og natklubber. Det er også den mere fine bydel, og vi valgte faktisk at spise frokost her, da jeg havde læst gode anmeldelser af stedet, men mere om det nedenfor.

SPISEOPLEVELSER OG KAFFEPAUSER

Nybrogattan 38

Jeg fandt det her sted i en guidebog og tak for det. Det var nemlig SÅ godt. Jeg fik en vegetartallerken med de sprødeste falafler og cremet hummus + perfekt saltet pomfritter. Selvfølgelig akkompagneret af et skønt glas rosévin. When in Sweden..

Det var til gengæld også et meget populært sted og vi var heldige vi fik bord. Vi sad udenfor i det gode vejr, men husk også at tjek restauranten ud indvendigt. Indretningen er så lækker, hvilket endnu engang vidner om svenskernes gode smag.

Austin Food Works

Vi nåede desværre ikke forbi, men det er helt klart på min liste, når jeg kommer tilbage. Her får man kvalitets comfortfood. Alt fra BBQ, Mac’n’cheese, lobstertacos, S’mores, gode burgere og tuna poké salad. Jeg bliver sulten bare ved tanken..

Thaiboat

Lækker thaimad på en båd med udsigt udover vandet. Du kan endda nyde din mad i sandet på dækket. Det må være det oplagte sted en varm sommerdag. Man kan også blot nyde drinks, hvis man er mere til det.

Kafferosteriet Löfbergs

Alt fra cold brew, den perfekte cappuccino, lækre hjemmelavede kager til rejemader og iskaffe. Det lyder som den perfekte kaffepause, når man har brug for én. Og så kan de noget helt specielt, når det kommer til latteart.

SHOPPING OG FINE SMÅ BUTIKKER

Vi fik især gået Östermalm og Vasastan tyndt, hvor vi faldt over en masse butikker. Nu var det ikke fordi shopping var på agendaen, men vi fik købt lidt i Lagerhaus, som jeg altid ripper for mærkelige ting til hjemet + jeg fik købt lidt i butikken på Fotografiska museet.

Stockholm er en god shoppingby, hvis man tager sig tid. Der er masser af svenske kædebutikker, men i den grad også mange specialbutikker. Svenskerne kan desuden noget med indretning, og deres interiørbutikker er lige niveauet over i forhold til Danmark.

PRISNIVEAU

Sverige er generelt lidt billigere end Danmark. Både når det kommer til at spise ude, taxa, kaffepauser og shopping. Det nød vi i den grad godt af, når man er vant til Københavnerpriser.

Jeg håber I kunne bruge min lille Stockholm guide. Har I været i Stockholm og hvad synes I?

PSST… Jeg er meget aktiv på andre sociale kanaler, hvis du er til små glimt fra familielivet på Islands Brygge med min mand og to børn?

Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små personlige hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. Husk endelig også lytte til mit podcast GÅSEHUD, hvor jeg deler uhyggelige historier om det overnaturlige

Del indlægget
Abonner
Giv besked om

Email-notifikationer om svar til din kommentar er slået til som standard. Klik på -symbolet for at slå det fra.