En voksende mave, gravidtræning og lidt om mine resultater indtil nu..

Som lovet hermed en update på mit forløb hos Maven og Mig (læs mere om hvorfor jeg træner mine delte mavemuskler under graviditeten HER). Jeg er nemlig nu i uge 28 og har altså ikke lang tid igen. Alligevel prioriterer jeg min mavetræning, da jeg før har stået efter en fødsel og haft en hængende mave. Ikke på “jeg har lige født” måden, som er helt normalt, men flere år efter, hvor den ligesom bare aldrig rigtig træk sig sammen igen.

Jeg ignorerede det længe og accepterede at det var betingelserne for at få et barn. Kroppen ændrer sig jo. Det var dog lige indtil jeg faldt over et opslag hos Maven og Mig på deres Facebook side. Kvinder rundt i hele Danmark delte nemlig deres vilde resultater, hvor de via simpel og funktionel hjemmetræning fik en stærk og fladere mave. Ikke pga. udseendet, men for at slippe for gener som lændesmerter, rygproblemer, dårlig holdning og manglende styrke.

Derfor startede jeg selv op hos Maven og Mig ca. 3, 5 år efter jeg havde født første gang (se de første førbilleder her). 6 uger efter havde jeg fået en stærk og fladere mave. Vi snakker altså om noget jeg ellers havde skudt en hvid pil efter og ikke troede var muligt. Derfor var jeg heller ikke sen til at starte op igen hos skønne Sussi, der er indehaver af Maven og Mig her i København.

De fleste kvinder starter nemlig op EFTER graviditeten, men der er ingen grund til at vente, hvis man vil komme det i forkøbet. Ved at have fokus på det under graviditeten kan man helt undgå at mavemusklerne deler sig og organerne bliver presset ud (som er det, der ofte sker efter en graviditet).

Jeg startede op i uge 12, da den værste kvalme var overstået og kroppen var klar. På de få måneder havde mine mavemuskler nemlig allerede delt sig. 5 cm. for at være helt præcis. I dag er maven meget større i omkreds, men jeg har til gengæld ikke snerten af delte mavemuskler længere. Tværtimod er de helt lukkede, min core er stærk og hvis jeg fortsætter som nu undgår jeg det måske helt. Jeg går med mit mavebælte så ofte jeg kan. Det begynder at blive lidt mere uoverskueligt, da maven jo fylder, og selvom jeg har forlængere på mit bælte, så det ikke strammer, får jeg den ikke brugt så meget mere.

Til gengæld får jeg lavet mine øvelser hver dag, som kan gøres siddende, stående eller mens jeg laver andre ting. Jeg husker også at løfte korrekt og har generelt et sund opspænd dagen igennem. Derudover bruger jeg kinesiotape på den øverste del af maven, da det er med til at minde mig om min træning og opspænd af muskler.

Resultaterne er so far vildt gode og jeg er stolt af mig selv. Både fordi jeg har prioriteret det, men også fordi det har gjort graviditeten bedre. Mine lændesmerter er på et minimum, og hvis jeg sammenligner med graviditeten med Sylvester, er det altså to vidt forskellige forløb. Jeg har fået fornyet respekt for min krop og forstår virkelig hvor langt man kan komme med simpel funktionel træning og forståelse for bevægelse.

Rigtig mange af jer har skrevet og spurgt om det også er muligt for jer at opnå samme resultater? Det er muligt for ALLE. Uanset om du har født vaginalt, fået kejsersnit, har navlebrok eller bare altid har haft delte mavemuskler. Jeg ved mange tyer til dyre og komplicerede operationer, hvor mavemusklerne bliver syet sammen igen, men jeg synes personligt ikke det er en holdbar løsning.

Alle, og jeg mener ALLE, kan træne deres mave, så mavemusklerne bliver styrket og organerne presset på plads. På en sund måde, der også gavner helbred, holdning og sund bevægelse. Bor du ikke i København, kan du deltage i en af de mange workshops rundt omkring i landet, hvor Maven og Mig kommer ud, fortæller om forløbet og tjekker din mave. Man kan også hoppe på et hjemmetræningsforløb uden vejledning, men jeg vil altid anbefale at blive tjekket første gang og få lidt sparring, så man kommer godt fra start. I kan læse meget mere om mulighederne HER.

Såfremt I har nogle spørgsmål må I endelig spørge løs. Hvis jeg ikke kan svare kan Sussi i hvert fald, så I får den bedste vejledning i forhold til jeres krop. 


PSST… Følg med på min Instagram, hvor jeg deler små hverdagsøjeblikke samt min Facebook-side, som jeg opdaterer hver eneste dag. HUSK også at anmod om at blive en del af den private Facebook gruppe KUN for kvinder.

Hey you! Har du læst de her?

4 Comments
  1. Hej Danica
    Jeg har fulgt lidt med i de her indlæg. Jeg aner ikke om jeg selv har delte mavemuskler, men jeg er gravid i ige 16, og kunne da godt tænke mig, at forberede kroppen godt på det.
    Jeg skal bare lige høre hvordan dit forløb har været. Startede du med en personlig konsultation og hvad så derefter? Købte du nogen træningspakker, eller personlig træning? Og efterfølgende så har du været til opfølgninger løbende eller? Det er bare for at få en ide om prisniveau for et lignende forløb 🙂

    1. Hej Denise. Stort tillykke ❤️

      Det er i hvert fald værd at få tjekket ud. De holder løbende gratis foredrag, hvor man kan få det tjekket og ellers kan man booke tid til privat konsultation. Det gjorde jeg allerførste gang og jeg betalte ca. 300 kr. for en halv time. Det er jo en start for at se hvordan det hele står til.

      Jeg går til private konsultationer på en times varighed ca. hver 6 uge. Man kan dog også gå på hold med andre, så prisen bliver lavere. Jeg synes egentlig ikke omkostninger er så slemme i forhold til hvad man får igen. Jeg har investeret i et mavebælte tilbage i 2016, som jeg gav 900 kr. for. Det bruger jeg stadigvæk. Den eneste udgift derefter er derfor, når man skal mødes. Jeg elsker personlige de private konsultationer, hvor det kun handler om mig og mine resultater, men mange andre går også på hold. De fleste starter dog først når skaden er sket, så jeg synes det er vildt sejt du vil komme det i forkøbet og få en sund core under graviditeten. Det sikrer i hvert fald man undgår unødvendige skader og det bliver “nemmere” til fødslen, når barnet skal ud, da man har mere kontrol over sine mavemuskler.

      Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål 😀

        1. Ja, det er. Mavebæltet er nok det vigtigste i hele processen, da det er med til at aktivere musklerne. Når man bliver rigtig god til det, kan man godt klare det uden bæltet, men når man er ny i det er det afgørende ❤️

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Translate